What’s social media en hoe houd je het sociaal?

What’s social media en hoe houd je het sociaal?

Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram, Snapchat en ga zo maar door, allerlei platvormen die vallen onder de term ‘social media’. Maar wat maakt zo’n een app of website, nu eigenlijk een socialmedia kanaal? En zijn socialmedia kanalen, eigenlijk wel zo sociaal als ze zich voordoen, of zorgen ze juist voor meer afstand in de maatschappij? What’s social media en hoe kun je er gebruik van maken?

Wie zijn er op social media?

Social media gebruikers zijn er in verschillende varianten, die gezamenlijk het hele platform besturen. Simpel gemaakt kunnen we deze onderverdelen in drie verschillende groepen. De consumerende gebruikers, gebruikers die content creëren voor het platform en gebruikers die bijdragen aan de content van anderen door bijvoorbeeld te reageren. De consumerende gebruikers zijn de gebruikers waar je het minste van merkt, deze kijken alleen maar naar de geplaatste content, maar hebben hier geen interactie mee. Voor deze gebruikers is een socialmedia platform er niet om sociaal contact te hebben met elkaar, maar wordt het alleen gebruikt als entertainmentvorm. So what’s social media for you?

Social media voor communicatie

De groep gebruikers die content maakt op een platform, is een groep die actief meespeelt in de communicatie. Deze mensen en bedrijven, gebruiken het kanaal als manier om kennis of informatie te delen met de buitenwereld. Organisaties en merken die hier content plaatsen, zullen eerder geneigd zijn om het platform te gebruiken als strategische vorm van marketing, om hier nieuwe potentiële klanten te kunnen vangen. Ook wordt het door deze partijen ingezet om klantcontact te onderhouden met de al bestaande, loyale klanten. Het content gedeelte dat als marketing op social media gezet wordt, is vaak niet een deel dat als sociaal wordt ervaren, maar het vormt wel de basis voor vele andere posts.

Negatieve reacties op social media

Dat social media niet altijd de gezelligste plaats is om je middag op door te brengen, is al snel duidelijk als je op een discussiepost terecht komt. Sommige mensen gebruiken social media niet als ontspanning, maar zien dit als de mogelijkheid om te klagen en persoonlijke problemen te delen met de buitenwereld. Als ik dit soort posts langs zie komen, wordt ik snel moe van het scrollen. Met de ontspanning is het wel gedaan, als je regels lange discussies langs ziet komen over onderwerpen die voor niemand belangrijk zijn dan voor de persoon zelf. Social media is een plek om sociale contacten te onderhouden, niet om deze op een negatieve manier voort te zetten.

Hoe houden we social media leuk, ook voor onszelf?

Rondkijken naar foto’s, een spelletje spelen of met anderen chatten op social media kan dienen als ontspanning en vermaak, maar op een gegeven moment wordt dit teveel. Het stellen van grenzen kan dan ook van belang zijn. Ik merkte bij ons thuis bijvoorbeeld al snel, dat ons gezin op een gegeven moment eerder geneigd was om op social media te kijken, dan met elkaar te praten. Tja, dan gaat het hele sociale al snel van de situatie af. Door grenzen te stellen en interesse in elkaar te tonen, buiten de social media chat om, hou je de situatie langer sociaal.

Snel communiceren door social media

What’s social media en hoe kun je het door middel van snelle communicatie ook daadwerkelijk “social” houden. Naast dat een sociale situatie misschien wat minder sociaal wordt als iedereen op zijn of haar telefoon bezig is, heeft social media ons ook de mogelijkheid gegeven om nog gemakkelijker met elkaar in contact te komen. Een snel berichtje heen en weer of een videogesprek met die ene vriendin aan de andere kant van de wereld, maakt de afstand opeens een stuk minder belangrijk. Ook het ontmoeten van nieuwe mensen, zonder dat hun locatie uitmaakt, is zo gedaan door een berichtje te sturen of een profiel toe te voegen aan je vriendenlijst. Wist je bijvoorbeeld dat hier in Nederland zo’n 13% van de koppels elkaar ontmoeten hebben via het internet?

Wat maakt iets sociaal?

Toen ik jong was, hoorde ik altijd dat het gebruiken van social media iets niet-sociaals was. Je zag elkaar immers niet en kon niet echt met elkaar praten, maar deelde enkel de hoogtepunten van je leven. Vandaag de dag is er echter een hoop ontwikkeld op deze gebieden, en kan er door middel van videogesprekken en andere chatmogelijkheden, veel gemakkelijker zicht gecreëerd worden op de intonatie en gezichtsuitdrukkingen van het gesprek. Want waarom zou een gesprek dat je via de telefoon voert, minder sociaal zijn dan een gesprek aan de eettafel? Het is misschien zelfs een stuk praktischer om beide vanuit je eigen huis te praten, dan kun je tegelijkertijd nog even de was doen en de kat een aai geven.

Is anonimiteit ook een sociale vorm?

Zeker, er zijn genoeg mediavormen waar deze dingen wegblijven, zoals het gebruik van email of Twitter. Maar deze anonimiteit kan ook een voordeel hebben voor sommigen. Niet iedereen is van nature sociaal ingesteld en anderen voelen zich snel gecontroleerd. Misschien geeft deze anonimiteit wel precies de vrijheid die er nodig is om jezelf sociaal op te stellen tegen anderen, en nieuwe connecties te maken. Mensen willen graag ergens bij horen, of dit nou een vriendengroep is of een groep met dezelfde interesses. Het vormen van een groepsidentiteit gaat een stuk gemakkelijker, en het daarbij ook het vormen van een gemeenschappelijke band. Door online nieuwe mensen te ontmoeten, zijn er geen vooroordelen aanwezig, waardoor deze ook minder snel tevoorschijn zullen komen wanneer de connectie in de offline wereld tot stand zou komen.

Contrasten in het online plaatje

Social media kan dus zeker een sociale plaats zijn voor sommigen, daar waar het nieuwe contacten brengt en bestaande contacten weet te onderhouden. Een plaats waar nieuwe vriendschappen worden geboren en waar je jezelf kan uiten op een manier die bij je past. Toch blijft het zo dat er ook negatieve kanten kunnen hangen aan het delen van je leven. Door te blijven hangen in een wereld die wordt afgestemd op je interesses, is de kans tot polarisatie groter dan wanneer dit niet gebeurd. Daarnaast kan het overmatig ‘leven’ op social media leiden tot een verslaving en mogelijke depressies.

Social media inzetten voor je bedrijf

Omdat social media helemaal van deze tijd is, kun je het heel goed inzetten voor je bedrijf. Het is in principe een makkelijke manier om je doelgroep te bereiken en vaak een stuk goedkoper dan adverteren. Ook het inzetten van influencer marketing kan bijdragen aan je groei. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar instagram. Wil jij groeien op instagram en heb je daar hulp bij nodig? Dan mag je me altijd een mailtje sturen, zodat wij samen even kunnen sparren.

So what’s social media for you?



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *