Content creatie voor beginners

Content creatie voor beginners

Het ontwikkelen van content creatie is makkelijker gezegd dan gedaan. Op het moment dat je een beginner bent, zul je waarschijnlijk niet altijd goed weten waar je moet beginnen op het gebied van content creatie. Er komt namelijk vaak veel op je af wanneer je content wilt creëren voor jouw eigen bedrijf. HIeronder worden verschillende tips gegeven over vijf cruciale factoren in de wereld van sociale media en content maken. De vijf factoren waarop gefocust zal worden zijn: content ideeën, structuur, in beeld brengen, samenvoegen en het publiceren. Na het lezen van deze blog, kun jij beginnen aan je eigen content strategie.

Factor één: Content ideeën voor jouw eigen bedrijf

Op het moment dat je content wilt maken voor jouw bedrijf of organisatie als beginner, zul je ongetwijfeld al wel eens rondgekeken hebben naar de verschillende opties. Overal op het internet kun je namelijk inspiratie opdoen op het gebied van sociale media, advertenties en content creatie. Tip één is daarom ook het verzamelen van jouw ideeën. Op het moment dat je een leuke advertentie tegenkomt die jou aanspreekt, is het verstandig om ook deze ideeën op te schrijven voor later. Bovendien is het belangrijk om te weten dat er niet iets bestaat zoals ‘goede’ of ‘slechte’ ideeën. Of jouw idee nu haalbaar is of niet, in ieder geval kun je het meenemen in jouw verzameling van ideeën. Daarnaast is het belangrijk om jouw ideeën te sorteren.

Factor twee: Zorg voor een duidelijke structuur in je content

Het is belangrijk om niet als een kip zonder kop te werk te gaan. Wanneer je content creatie wilt ontwikkelen, is het belangrijk om een plan uit te stippelen. Op het moment dat je namelijk structuur aanbrengt op het gebied van content creatie, zul je snel genoeg merken dat dit in zijn voordeel zal werken. Het is daarom belangrijk om te bepalen wat voor soort content je wilt maken. Er bestaan verschillende soorten content zoals blogs, advertenties, podcasts en sociale media berichten bijvoorbeeld. Daarnaast is het verstandig om alvast na te denken over je template. Een template is een ander woord voor content sjabloon. Nadat je deze stappen gevolgd hebt, zul je al snel orde, structuur en rust creëren tijdens het ontwikkelen van je content.

Factor drie: het in beeld brengen van jouw uiteindelijke content

Nadat je factor één en twee bekeken hebt, is het tijd om jouw content ook daadwerkelijk in beeld te brengen. Dit is één van de belangrijkste stappen op het gebied van content creatie. Bij factor drie is het belangrijk om jouw verzamelde ideeën van factor één erbij te halen. Daarnaast is het belangrijk om een eigen systeem op te bouwen. Je kunt het beste namelijk een aparte folder aanmaken met daarin alle gegevens over bijvoorbeeld je tagline, lettertype, kleuren en logo bijvoorbeeld. Wanneer je deze folder gemaakt hebt, is het belangrijk om na te denken over jouw content creatie strategie. Zo moet je bijvoorbeeld als beginner weten hoe je tekst plaatst bij een bericht of hoe je bijvoorbeeld ondertiteling plaatst bij al jouw advertentie video’s.

Factor vier: Het samenvoegen van al je content

Op het moment dat je factor één, twee en drie goed uitgevoerd hebt, zul je weinig tijd kwijt zijn aan factor vier. Factor vier houdt namelijk in dat je je content gaat samenvoegen. Dit houdt in dat je al jouw content bij elkaar gaat brengen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw hoofd content in een map plaatsen met daarbij de belangrijke informatie over bijvoorbeeld de visuals. Het is verstandig om al jouw taken te batchen. Dit houdt in dat je elke dag een andere taak uitvoert zoals het schrijven van stukken, het maken van afbeeldingen en het schrijven van captions. Zorg er daarnaast voor dat je je werkbestanden organiseert. Dit doe je door een aparte map aan te maken met de hoofdpost en de overige posten.

Factor vijf: Het publiceren van je eigen content

Nadat je alle stappen hebt afgelopen, is het de hoogste tijd om je eigen content te publiceren. Op het moment dat je je content publiceert, maak je de weg vrij voor jouw potentiële klanten op jouw content te kunnen bekijken. Het is verstandig om jouw content goed in te plannen. Dit houdt in dat je je content niet last minute publiceert. Je kunt namelijk beter een goede planning maken op het gebied van content creatie, zodat je in ieder geval weet dat jouw content van hoge kwaliteit is. Het is verstandig om je content minimaal zeven dagen van tevoren af te hebben. Bovendien is het aan te raden om auto-posting tools te gebruiken. Dit houdt in dat alles volledig automatisch en zelfstandig gepost kan worden.

Blijf jezelf ten allen tijde verdiepen over content creatie

Het is ontzettend belangrijk dat je je ten allen tijde blijft verdiepen op het gebied van content creatie. De wereld van sociale media verandert namelijk dagelijks. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat jouw doelgroep een sociale media kanaal inruilt voor een nieuwe sociale media kanaal. Op het moment dat jouw beginnend bedrijf dit niet weet, zul je een grote groep potentiële klanten mislopen. Het is daarom van essentieel belang dat jij met jouw bedrijf hier dus goed op de hoogte van blijft. Bovendien is het belangrijk om jezelf steeds meer te verdiepen in deze wereld, zodat je ook steeds betere content kunt creëren van hogere kwaliteit.

Balanseer het maken van content goed

Daarnaast is het belangrijk dat je het maken van content goed balanceert. Op het moment dat je er achter komt dat het maken van content ontzettend veel tijd inneemt, is het verstandig om hier ook qua planning op te letten. Je kunt beter één keer per maand nieuwe content publiceren van hoge kwaliteit dan dat je twee keer per maand een nieuwe advertentie plaatst die weinig tot geen potentiële klanten aanspreekt. Uiteindelijk zul je je weg vinden in de wereld van sociale media en content creatie. Zorg er in ieder geval voor dat je het rustig opbouwt. De bovengenoemde vijf factoren zijn de belangrijkste bouwstenen als jij content marketing wilt inzetten voor jouw bedrijf.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *