Social media en marketing, waarom deze hand in hand gaan

Social media en marketing, waarom deze hand in hand gaan

De laatste paar jaren is het voor bedrijven ontzettend voordelig en populair geworden om marketing via sociale media kanalen in te zetten. Nu is het natuurlijk de grote vraag waarom social media en marketing zo goed hand in hand gaan? Daarnaast is het natuurlijk interessant om te weten waarom deze twee termen zo’n ontzettend krachtig instrument zijn voor zowel merken als bedrijven. Hieronder worden een aantal redenen uitgelegd waarom deze twee zo goed samengaan.

Social media kan zorgen voor groter bereik en zichtbaarheid

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat social media voor een groter bereik en zichtbaarheid kan zorgen. Sociale media stelt bedrijven namelijk in staat om een grote publiek te bereiken. Facebook, Instagram en Twitter hebben bij elkaar miljarden gebruikers. Deze sociale media kanalen bieden bedrijven de mogelijkheid om ontzettend veel potentiële klanten aan te spreken. Dit zijn klanten die anders ontzettend moeilijk te bereiken zouden zijn geweest. Wanneer jij namelijk een lokale winkel bent in Groningen, is het lastig om jouw doelgroep in Zeeland aan te spreken. Met behulp van social media en marketing is dit dus geen probleem meer.

Je kunt nu veel meer doelgericht adverteren

Wanneer je als bedrijf zijnde van plan bent om advertenties te plaatsen op sociale media, zul je er al snel genoeg achter komen dat dit ontzettend veel voordelen met zich meebrengt. Sociale media kanalen bieden namelijk uitgebreide targetingopties. Met behulp van deze targetingopties kunnen marketeers hun advertenties richten op een speciale doelgroep. Dit kunnen marketeers doen door de advertenties aan te zetten voor mensen met specifieke demografische gegevens, gedragingen, locaties en interesses. Hierdoor kunnen bedrijven veel gerichter adverteren en hun boodschap naar de buitenwereld brengen, aangezien ze zich heel snel al kunnen richten op de juiste doelgroep. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een vergroting van de effectiviteit van de marketingcampagne door social media en marketing.

Het aanmoedigen van de betrokkenheid en interactie op social media

Daarnaast zorgt social media ervoor dat bedrijven aangemoedigd worden om meer betrokken te zijn met hun publiek. Er kan namelijk veel meer interactie tussen het bedrijf en de doelgroep plaatsvinden op het moment dat een bedrijf social media en marketing combineert. Hoe kunnen bedrijven meer interactie hebben met hun doelgroep? Sociale media kanalen bieden tweerichtingscommunicatie. Dit betekent dat klanten uit de doelgroep feedback kunnen geven, in gesprek kunnen gaan en vragen kunnen stellen met de bedrijven of merken. Wist je dat dit automatisch ook weer een positieve impact heeft op het vertrouwen vanuit de klant en de klantloyaliteit? Het is daarom ook van essentieel belang dat je als bedrijf vaak online bent op social media.

De termen contentmarketing en storytelling

Bovendien is social media veel meer dan alleen advertenties plaatsen. Wist je dat sociale media kanalen ook ingezet kunnen worden om een platform te zijn voor het delen van waardevolle content? Je kunt op sociale media kanalen namelijk veel verschillende verhalen vertellen. Bedrijven hebben namelijk de kans om via verschillende mediavormen hun eigen verhaal te vertellen. Daarnaast kunnen ze ook relevante content delen die goed aansluit bij de verwachtingen en interesses van hun specifieke doelgroep. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld gebruik maken van afbeeldingen, video’s en tekst. Het is wel belangrijk dat dit er professioneel uitziet, aangezien je als bedrijf jouw professionaliteit niet wilt verliezen.

Je kunt jouw eigen naam en merk bekender maken

Met het gebruiken van social media kun je gemakkelijk, eenvoudig en snel jouw merk of naam bekender maken. Met andere woorden, je kunt je merkbekendheid gemakkelijk vergroten. Wil je je naams- of merkbekendheid vergroten? Dan is het heel belangrijk dat je consistent aanwezig bent op al jouw sociale media kanalen. Je moet dus regelmatig foto’s of video’s posten, veel hashtags gebruiken en de gebruikersinteractie stimuleren. Wanneer je hier je draai in gevonden hebt, zul je al snel genoeg merken dat je je zelf en jouw bedrijf steeds hoger kan positioneren. Bovendien is het belangrijk dat je natuurlijk top-of-mind blijft bij jouw eigen doelgroep.

Zie sociale media als een real-time klantenservice platform

Wist je dat sociale media kanalen ook kunnen fungeren als een direct kanaal voor klantenservice? Via sociale media kunnen klanten namelijk gemakkelijk en snel contact opnemen met jouw bedrijf. Zo kunnen klanten op jouw social media kanalen vragen stellen of problemen melden bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen ze natuurlijk ook feedback achterlaten. Het gebruik van sociale media biedt bedrijven de mogelijkheid om efficiënt en snel in contact te kunnen komen met hun klanten. Dit zal uiteindelijk leiden tot steeds meer goede en snelle klantenservice-ervaringen voor jouw doelgroep. Wees je er dus van bewust dat je veel online moet zijn, anders kan dit natuurlijk averechts gaan werken.

Concurrentieanalyse en influencer-marketing

Het is handig om te weten dat social media en marketing goed op elkaar ingespeeld zijn. Zo biedt sociale media bedrijven bijvoorbeeld aan om inzicht te krijgen in hoe concurrenten aan de slag gaan en hoe zij zich positioneren. Dit kun je doen door deze concurrenten te volgen. Je kunt namelijk, terwijl jij hen volgt, hun social media analyseren. Hier kunnen andere bedrijven waardevolle informatie uit halen voor hun eigen marketingstrategieën. Je kunt hierdoor bijvoorbeeld je eigen marketingstrategie verbeteren, maar je kunt ook proberen jezelf te onderscheiden. Je kunt ook gebruikmaken van samenwerkingen met influencers. Influencers hebben vaak een groot bereik en invloed. Influencers kunnen bijvoorbeeld jouw merk promoten. Dit kunnen zij doen door jouw doelgroep te bereiken via authentieke en geloofwaardige sociale media kanalen.

Het aanbieden van gegevensanalyse en virale marketing

Social media en marketing zijn daarnaast een goed duo, omdat sociale media platforms gedetailleerde gegevens en analysemogelijkheden bieden. Hierdoor kun je als marketeer beter inleven in de doelgroep. Je krijgt meer inzicht in hun gedrag en interesses. Dit is belangrijk om goed te analyseren, aangezien je deze analyse mee kunt nemen in jouw toekomstige marketing. Daarnaast kun je op sociale media ook viraal gaan. Dit betekent dat wanneer mensen enthousiast zijn over bijvoorbeeld jouw product, dat ze dit ook snel zullen gaan delen in hun eigen netwerk. Dit hoeft niet via sociale media te zijn, maar kan dus ook mond-tot-mond. Virale marketing kan bijdragen aan jouw naamsbekendheid. Content maken voor je socials is niet zo moelijk, maar dus o zo belangrijk.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *