Hoe schrijf je de beste Instagram captions?

Hoe schrijf je de beste Instagram captions?

Ik herinner me nog goed hoe instagram een bruin icoontje had en voornamelijk gebruikt werd om hevig geëdite foto’s te delen onder vrienden. Het is geen verrassing dat dit tegenwoordig compleet veranderd is. Zowel de uitstraling van de app zelf, als de functies en gebruikers zijn in de loop van de jaren veranderd. Wat daardoor natuurlijk ook veranderd, is de content die gedeeld wordt op dit socialmediaplatform. De app richt zich voornamelijk op beeldmateriaal, met de functies om reels, een soort korte filmpjes, en foto’s te kunnen delen. Maar bij dit beeldmateriaal hoort natuurlijk een goede, begeleidende tekst. De ‘caption’. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze past bij de content die je plaatst? In deze blog lees je hoe je de beste instagram captions schrijft. Want als je wilt groeien op instagram, is dit een onmisbaar item.

Wat delen we eigenlijk met de wereld?

Het platform geeft ons de complete vrijheid om te plaatsen wat we willen. Dit betekent dat ik misschien foto’s deel van mijn huisdieren, maar dat instagram ook gebruikt kan worden door organisaties. Het doel van onze content is compleet verschillend, waardoor ook de inhoud zal verschillen. Vroeger plaatsten we bij onze groepsfoto’s allerlei quotes en catchy zinnetjes, omdat we ons niet druk maakten over de kwaliteit hiervan. Echter vandaag de dag, wordt er meer gekeken naar deze inhoud. Wat wil je meegeven aan je volgers of wat wil ik hen eigenlijk vertellen bij deze foto? De isntagram captions zijn onmisbaar geworden bij het geheel.

Eindeloos scrollen zonder na te denken

Wat veel gedaan wordt op socialmediaplatforms zoals Instagram en TikTok, is het gedachteloos scrollen langs de diverse posts. Het gevolg hiervan is dan ook dat je vaak alleen het eerste gedeelte van de caption te zien krijgt. Het grijpen van de aandacht van je volgers, moet je daarom ook doen met de eerste zin.  Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat bij mijn vakantiefoto’s de locatie als eerste zichtbaar is. Door duidelijk te beginnen met de plaats waar de foto gemaakt is, maakt het minder uit als de rest van de tekst niet gelezen wordt. Bij de content van een bedrijf of organisatie, is het lezen van instagram captions vaak belangrijker dan mijn vakantiefoto’s, dus het schrijven hiervan vraagt ook iets meer.

Kort en krachtig

Omdat Instagram haar kracht bijna volledig haalt uit beeldmateriaal, is het ook van belang om met je posts hierop te focussen. De caption moet je zien als iets extra’s, een toevoeging aan de rest. Het kort en krachtig houden van de tekst, is dan ook belangrijk. Voeg structuur toe aan de tekst, maar zorg er hierbij wel voor dat je alleen nuttige dingen verteld. Het plaatsen van een volledige vacature in de caption heeft bijvoorbeeld geen nut. Vertel in plaats daarvan bijvoorbeeld voor welke functie je iemand zoekt en zet er een link bij naar de echte vacature.

Beelden in de tekst tegen verveling

Een grote lap tekst, daar zit je niet op te wachten als je door social media aan het scrollen bent. Ik en met mij vele anderen, gebruiken een app als Instagram ter ontspanning, wat betekend dat een tekst er interessant uit moet zien, mocht ik het gaan lezen. Om dit te doen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van emoticons. Deze geven een sfeerbeeld mee aan de lezer, en laten in een oogopslag zien waar de tekst over gaat. Een grappig feitje hierover dat ik eens las, is dat vrouwen meer communiceren met een visuele taal. Om hen aan te spreken, kan het communiceren met emoticons dus net dat zetje extra meegeven.

Een vervolg op …

Na het lezen van de caption en het zien van de foto scroll ik weer verder. Maar dat is natuurlijk niet wat je wilt bereiken als bedrijf. Je wilt de lezer informeren, maar ook aanzetten tot een bepaalde actie. Dit kan zijn het reageren op een vacature, bekijken van de website of het kopen van een bepaald product. Hiervoor is het van belang, dat je dit doel ook meeneemt bij het schrijven van de instagram caption. Stel bijvoorbeeld een vraag aan je volgers en laat ze daarmee reageren op de post, of maak gebruik van een Call-To-Action om ze ergens heen te sturen.

Oh nee, nu mis ik dit event!

Inspelen op emoties is iets wat bedrijven al lange tijd meenemen in marketingcampagnes en promoties. Maar dit hoeft niet beperkt te blijven tot offline campagnes. Ook op social media kan er gemakkelijk ingespeeld worden op hoe de volgers zich voelen. Dit geldt trouwens niet alleen voor bedrijven op social media, ook influencers maken hier regelmatig gebruik van. Zo laten ze evenementen zien waar ze geweest zijn en foto’s van prachtige plekken op de wereld, om hiermee de nieuwsgierigheid op te wekken van hun volgers.

Vier belangrijke emoties waar gebruik van gemaakt wordt social media, zijn nieuwsgierigheid, inspiratie, fomo en urgentie. Waar je bij de eerste twee zelf verder zal gaan zoeken, zal urgentie bijvoorbeeld iemand aansporen om nu dat product te kopen, in plaats van er rustig over na te denken. FOMO is een hele sociale emotie, de angst om iets te missen, die ingezet wordt bij sociale activiteiten zoals feesten of evenementen. Verwerk dit dus altijd in je instagram captions.

Jij bent de expert, wij komen bij jou langs

We volgen accounts op social media, omdat we nieuwsgierig zijn naar de content die ze uitbrengen of we meer willen weten over een onderwerp. Deze volgers zijn niet alleen maar opzoek naar het product of de service zelf, maar ze volgen je om meer informatie te krijgen. Door jezelf weer te geven als expert in een bepaald gebied of over een bepaald onderwerp, kan je uitdagingen en mogelijkheden weergeven die voor kunnen komen. De volger of spontane bezoeker, krijgt hierdoor het gevoel dat jij de expert bent hierover en dat ze op de juiste plek zijn aangekomen. Het vertrouwen is hiermee snel gecreëerd, waardoor het aansporen tot actie een stuk gemakkelijker zal gaan in een volgende post. Begin dus vandaag nog om je instagramfeed naar een hoger level te tillen.

De perfecte caption geschreven? Deel het!

Het schrijven van je in Instagram captions hoeft dus geen uitdaging te zijn. Door de aandacht te trekken en het kort en krachtig te houden, heb je de lezer binnen. Voeg tot slot de Call-to-action toe, en een conversie of nieuwe volger is zo binnen!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *