Influencer marketing implementeren in je marketingbudget

Influencer marketing implementeren in je marketingbudget

Steeds meer bedrijven implementeren influencer marketing in hun marketing budget. Niet zo gek ook, want de opkomst van influencers hebben behoorlijk wat teweeg gebracht in de marketing wereld. Influencer reclame inzetten voor jou bedrijf lijkt dus echt geen overbodige luxe te zijn in deze tijd. Maar waar begin je? Hoe werk je samen met influencers? Ik bespreek het graag met je in deze blog.

Influencer marketing wikipedia

Oke, je wilt samenwerken met influencers omdat je via via hebt gehoord dat dit je meer sales gaat opleveren. Maar wat is influencer marketing eigenlijk? Via wikipedia vond ik het volgende:

Influencer-marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp van invloedrijke mensen, potentiële klanten te beïnvloeden. Vanwege hun grote aantal volgers en het succesvol overtuigen van hun publiek wat betreft hun opinies, levensstijl en ervaringen, worden ze ook wel socialemedia-influencers genoemd.

Influencer-marketing vindt plaats op sociale mediakanalen zoals YouTube, Instagram en Twitter. Ook wordt het toegepast in blogs, op nieuwswebsites en in tijdschriften. De techniek neemt dan de vorm aan advertorials, advertenties die ogenschijnlijk inhoudelijke artikelen zijn. Het doel van influencer-marketing is, door een lange (en subtiele) blootstelling aan het merk of product, de doelgroep te overtuigen om het product te kopen.

Bron: Wikipedia

Wanneer ben je een influencer?

Je bent influencer als je iemand kan beïnvloeden, oftewel “influencen”. Je hebt dus echt niet 50k volgers nodig om jezelf een influencer te noemen. Zelf heb ik 10k volgers en ben ik dus een “micro influencer”. Je hebt dus verschillende levels als het gaat om influencers.

Level 1: Nano influencers
Een Nano influencer heeft tussen de 0 en 5000 volgers. Zij zijn authentiek en hebben vaak veel persoonlijk contact met hun volgers. Bij deze influencers kan je dan ook spreken van een echte community. Een Nano influencer heeft dan vaak ook een goed bereik en werken vaak nog samen op basis van een barterdeal. Een redelijk goedkope manier van influencer marketing inzetten dus.

Level 2: Micro influencers
Micro-influencers hebben 5.000 tot 50.000 volgers.  Zelf behoor ik ook tot deze categorie. Niet alle micro influencers werken meer alleen samen op basis van een barterdeal, toch zijn er genoeg die dat wel doen. Laats zag ik bij RTL Boulevard dat micro influencers juist de influencers zijn die je het beste kunt inzetten voor je bedrijf. Deze zijn namelijk betaalbaar en hebben vaak een groot bereik. Want ook zij zijn vaak authentiek en hebben een vertrouwensband met hun volgers.

Level 3: Meso influencers
Meso influencers hebben ongeveer 50k tot 100k volgers, een groot bereik én hoog engagement ratio. Meso influencers nemen vaak nog steeds de tijd om te reageren op hun comments waardoor ze ook nog steeds de interactie aangaan met hun volgers.

Level 4: Macro influencers
Macro influencers zijn al wat groter en zij hebben een bereik van 100.000 volgers oplopend naar één miljoen. Hun content is vaak wat minder persoonlijk en er hangt een wat hoger prijskaartje aan een samenwerking met hen. Deze groep is echter veelal professioneel en succesvol in grootschalige influencer marketing campagnes.

Level 5: Mega influencers
Mega influencers zijn influencers van een hoger niveau. Zij hebben meestal meer dan een miljoen volgers. Bij mega influencers moet je denken aan artiesten, acteurs, voetballers etc. Er is een groot budget nodig om influencer marketing campagnes met hen te realiseren. Tevens loopt het contact met hen vaak via een management of agency en is het minder persoonlijk. Daarentegen zorgen deze campagnes vaak wel voor hoge resultaten.

Influencer marketing trends

Als we het hebben over influencer marketing, zien we dat trends continu veranderen en het soms lastig is om up to date te blijven. Toch zijn er wel een aantal dingen die opvallen en die dus niet mogen ontbreken in deze blog.

Videocontent is booming

Naast instagram is tiktok momenteel helemaal upcoming. Tiktok is een platvorm waarbij je videocontent deelt. Instagram gaat ook steeds meer die kant op. Zo worden er verschillende challenges (denk hierbij bijvoorbeeld aan de tiktok dansjes) georganiseerd en hebben reels op instagram soms een groter bereik dan de normale foto’s. Ik zeg soms, omdat dit niet in alle gevallen zo is. Het is een beetje zoeken en uittesten wat voor jou werkt.

Live stream shopping

Steeds meer influencers zie je live komen en een product verkopen. Deze trend is vooral populair in China maar je ziet het ook steeds meer onze kant op waaien. Een influencer gaat live op een app zoals Instagram, Tiktok of Facebook en legt uit wat producten doen, hoe ze werken en waar je ze kunt kopen. Kijkers kunnen vragen stellen, waardoor de laatste twijfels vaak worden weggenomen. Eigenlijk is het een soort live review, waarbij je meteen het product kunt kopen als je ook enthousiast bent geworden. Dit zorgt voor een soort connectie tussen de kijker en de influencer en creëert een vertrouwensband. In september introduceerde Instagram ‘Live Shopping’, waarmee mensen rechtstreeks producten kunnen kopen via Instagram Live.

Cross media campagnes

Je kunt een breder publiek aanspreken als je kiest voor cross media. TikTok wordt bijvoorbeeld vooral gebruikt voor entertainment, maar Instagram voor socialisatie en inspiratie . Veel influencers gebruiken verschillende social media platvormen waardoor je een promotie via verschillende kanalen kan laten lopen. Dit zal zorgen voor een groter en gevarieerder publiek.

Wetgeving veranderd continu

De wetgeving omtrent reclame veranderd continu. Het was al eerder niet toegestaan om volgers of likes te kopen (best logisch als je het mij vraagt). Dit jaar zijn de regels strenger geworden. Zo is elke influencer verplicht te vermelden dat het om een betaalde samenwerking gaat. Via instagram en tiktok heb je hier speciale labeltjes voor. Je mag als influencer dus niet doen alsof je het product zelf hebt aangeschaft indien dit niet zo is, maar moet het altijd vermelden als je het gratis hebt ontvangen.

Steeds meer landen houden op eigen houtje nog meer rekening met dit onderwerp en ook op nationaal niveau wijzigt hier de regelgeving regelmatig over. Eind 2021 zagen we bijvoorbeeld dat Denemarken influencer advertising verbood waarbij producten ongeschikt waren voor jongeren onder de 18.

Influencer reclame kosten

Wat ga je nou betalen als je samen wilt werken met een influencer? Deze kosten kunnen erg verschillen. Waar de ene influencer nog samen werkt op basis van een barterdeal, kun je bij de andere influencer diep in de buidel tasten. Laat je hier niet door afschrikken, want influencermarketing is nog steeds een redelijk goedkope manier van adverteren. Voor een kleine advertentie in een tijdschrift of in de krant, mag je namelijk al snel een paar duizend euro neerleggen.

Je kunt de volgende richtlijnen aanhouden als je je tarief wilt bepalen.

  • 2.000 – 10.000 volgers: 70 tot 250 euro per post.
  • 10.000 – 50.000 volgers: 250 tot 500 euro per post.
  • 50.000 – 100.000 volgers: 500 tot 1.000 euro per post.
  • 100.000 – 500.000 volgers: 1.000 tot 3.000 euro per post.
  • 500.000+ volgers: meer dan 3.000 euro per post.

Met de Inzpire tool kun je berekenen wat een post bij een bepaalde influencer waard is. Volgers alleen zeggen namelijk niet veel, engagement en bereik is veel belangrijker.

Nadelen influencer marketing

Levert influencer marketing alleen maar voordelen op? Nee absoluut niet! Indien je totaal geen kaas gegeten hebt van influencer marketing, kun je soms door de bomen het bos niet meer zijn. Resultaten zijn soms lastig te meten en je moet echt op de langere termijn kijken. Dat een campagne niet meteen oplevert waar jij op had gehoopt, betekend dit niet dat het niks zal doen. Je zult zichtbaar moeten worden.

Een leuk voorbeeld hiervan is dat ik als influencer vorig jaar een campagne had met een halal slager die o.a. gourmet schotels aanbood. Ik plaatste begin december een fancy foto waar ik echt mijn best op had gedaan en we hoopten beide dat het dan met de kerstdagen storm zou lopen. Ondanks dat kerst binnen de Islam natuurlijk niet gevierd wordt. Maar veel Nederlanders gourmetten met kerst. Het liep echter een beetje anders en rond de kerstdagen kreeg ik een teleurgesteld berichtje van de slager dat onze campagne hem maar twee bestellingen had opgeleverd. Ik baalde en de opdrachtgever baalde nog meer. Ik had mijn uiterste best gedaan en toch flopte de campagne. Of toch niet?

Op nieuwjaarsdag kreeg ik een appje met de beste wensen en de mededeling “Ik weet niet wat je hebt gedaan, maar het werkt!”. Verbaasd vroeg ik wat er bedoeld werd, want ik had immers niks gedaan. Geen nieuwe promotie in ieder geval. Wat bleek, mensen hadden massaal met oud en nieuw gourmetschotels besteld en daarbij mijn kortingscode gebruikt. Hierdoor zag de slager dat de bestellingen via mij kwamen. Hij had zelfs extra personeel moeten aannemen voor de bezorging.

Een samenwerking met een influencer kan dus echt alle kanten op gaan. Ik doe zelf als influencer ook nooit beloftes die ik niet kan nakomen. Beloofd een influencer je vooraf dat je binnen een paar uur uitverkocht bent, zonder dit te kunnen onderbouwen. Krap jezelf dan nog eens achter je oren, tenzij de influencer een glazen bol heeft. Het is van te voren erg lastig te voorspellen wat iets je gaat opleveren.

Influencer marketing inzetten voor je bedrijf

Wil jij influencer marketing voor je bedrijf? Doe dan een goede screening. Veel influencers kopen nog steeds volgers, ondanks dat dit bij de wet niet is toegestaan. Je kunt dan wel samenwerken met een influencer die 50k volgers heeft, of zelfs meer, maar als de helft van de volgers nep zijn dan heb je hier weinig aan. Dit zijn namelijk niet de volgers die interactie met je aan zullen gaan, laat staan je product kopen. Ook engagement die verkregen is vanuit engagementgroepen zullen we weinig resultaten opleveren.

Let dus goed op, of de engagement wel “real” is. Ik kan er over mee vragen want heb me ooit zelf ook schuldig gemaakt door deel te nemen aan dit soort groepen en ben hier zelfs ooit beheerder van geweest. Toch ben ik blij dat ik dit achter mij heb gelaten en mijn volgers mij volgen omdat ze mij echt leuk vinden. Niks heeft meer voldoening als dat.

Nepvolgers zijn overigens wel makkelijk te herkennen. Heb je hier hulp bij nodig? Stuur me dan een mailtje, ik geef je graag tips zodat je weet waar je op moet letten. Ook kan ik je helpen met de implementatie van influencermarketing binnen jouw bedrijf.

Influencer marketing platvorm

Wil jij influencer marketing inzetten voor jouw bedrijf maar weet je niet hoe, wat en waar? Je kunt mij inhuren als VA of je kan gebruik maken van een influencer marketing platvorm. Er zijn een aantal grotere zoals Join, Linkpizza en Influentials. Je betaald hen een fee en zij nemen het hele proces voor je uit handen. Van het zoeken naar de juiste influencer tot aan de facturatie.

Wil jij influencer marketing ook inzetten voor je bedrijf en heb je hierbij mijn hulp nodig? Stuur me gerust een mailtje.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *