Freelance virtual assistant worden, hoe begin je

Freelance virtual assistant worden, hoe begin je

Tegenwoordig wordt het steeds populairder om ZZP’er te worden. ZZP is de afkorting voor de woordgroep ‘Zelfstandige zonder personeel’. Op het moment dat je een ZZP’er bent, werk je op freelance basis. Dit betekent dat je voor verschillende opdrachtgevers werkt. Daarnaast is er ook geen sprake van een dienstverband tussen jou en je werkgever. Met andere woorden, je bent niet in loondienst. Een freelance virtual assistant is een zelfstandige professional die op afstand ondersteuning biedt aan bedrijven, ondernemers of individuen. Freelance virtual assistants nemen vaak projecten of taken over, zodat een werkgever meer tijd en energie in andere taken kan stoppen. Hieronder wordt uitgelegd hoe je precies een freelance virtual assistant kan worden aan de hand van een stappenplan. Nu kan ik me voorstellen dat je denkt “waarom deel je dit” , aangezien ik natuurlijk zelf VA ben. Ik geloof niet in concurrentie, waar ik wel in geloof is dat je samen sterker staat. Dus waarom niet de informatie delen die jou op weg kan helpen?

Identificeer je vaardigheden en bepaal je diensten

Ten eerste is het ontzettend belangrijk dat je je vaardigheden van tevoren identificeert. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken met alle ervaringen en vaardigheden die je hebt op verschillende gebieden zoals technologie, communicatie, administratie, projectmanagement en andere belangrijke en relevante gebieden. Daarnaast is het belangrijk dat je je diensten bepaalt. Dit betekent dat je van tevoren er alvast goed over nadenkt welke diensten jij als virtuele assistent precies wilt aanbieden. Je kunt als freelance virtual assistant verschillende diensten aanbieden zoals social media beheer, boekhouding, agendabeheer of e-mailbeheer bijvoorbeeld. Het hangt helemaal van jouw wensen, ervaringen en verwachtingen af, aangezien iedereen een andere opleiding en andere werkervaring heeft.

Je doelgroep definiëren en je tarieven vaststellen

Nadat je je vaardigheden geïdentificeerd hebt en je diensten bepaald hebt, is het de hoogste tijd om je doelgroep te definiëren. Bij deze stap is het belangrijk dat je goed na gaat denken op welke doelgroep jij je wil richten. Je kunt je bijvoorbeeld richten op kleine bedrijven in een bepaalde industrie, maar ook bijvoorbeeld op ondernemers in de technologische sector. Dit hangt helemaal van jouw wensen af. Daarnaast is het belangrijk om je tarieven vast te stellen. Je moet van tevoren goed bepalen wat je precies wilt verdienen. Dit kun je het beste doen door onderzoek te doen op de markt. Kijk goed naar wat redelijke tarieven kunnen zijn voor jouw diensten in combinatie met jouw ervaringen.

Maak een portfolio en denk aan je aanwezigheid op het web

Het is belangrijk dat potentiële werkgevers en connecties goed kunnen zien wat jij precies doet. Het is voor dit soort situaties ideaal om een portfolio te maken. Voor jouw portfolio verzamel je alle voorbeelden van je werk bijvoorbeeld. Je kunt er daarnaast ook voor kiezen om referenties te verzamelen van oude werkgevers en klanten bijvoorbeeld. Maar hoe kom je in contact met andere werkgevers? Om in contact te komen met andere werkgevers is het van essentieel belang dat je actief wordt op sociale media platforms zoals LinkedIn. Daarnaast kun je ook een eigen professionele website maken waarop je jouw diensten en ervaringen kunt presenteren met behulp van jouw portfolio.

Netwerken, marketing, contracten en overeenkomsten

Nadat je jezelf goed hebt kunnen presenteren op het wereldwijde web, is het belangrijk om jezelf ook goed te promoten. Dit kun je doen door middel van offline en online marketingactiviteiten. Zo kun je bijvoorbeeld netwerkevenementen bezoeken of actief zijn op sociale media. Je kunt ook bestaande klanten inzetten. Zij kunnen bijvoorbeeld zorgen voor mond-tot-mondreclame! Daarnaast is het belangrijk dat je ten allen tijde juridisch beschermd bent. Dit kun je doen door contracten en overeenkomsten op te stellen voor je klanten. In deze contracten en overeenkomsten is het belangrijk dat er duidelijk vastgelegd wordt wat de wederzijdse verwachtingen en voorwaarden zijn.

Werktools, werksystemen en potentiële klanten

Nadat je de contracten en de overeenkomsten hebt opgesteld, is het tijd om te investeren. Je moet namelijk investeren in de benodigde systemen en tools, zodat jij jouw werk efficiënt en goed kan uitvoeren. Je moet bijvoorbeeld denken aan een boekhoudsoftware, communicatietools of een project management software. Nadat je deze benodigdheden aangeschaft hebt, is het belangrijk om ondernemers en bedrijven te onderzoeken die mogelijk jou en jouw dienst kunnen gebruiken. Het is belangrijk om ze altijd proactief te benaderen met een eigen, gepersonaliseerde pitch. Onthoud dat je in je pitch altijd de behoeften moet noemen die de potentiële werkgever hoog in het vaandel heeft.

Het bouwen van een netwerk en de ontwikkelingen

Veel mensen denken dat je als ZZP’er altijd alleen werkt. Dit is helemaal niet het geval. Wanneer je namelijk een freelance virtual assistant wilt worden, zul je zeker samen moeten werken met bijvoorbeeld webontwikkelaars, grafisch ontwerpers of copywriters bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat je op tijd begint met het opbouwen van zo’n netwerk. Dit netwerk moet bestaan uit mensen waarmee jij samen kunt werken. Blijf daarnaast altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in jouw vakgebied. Je moet namelijk niet stilstaan maar blijven groeien. Zo kun je bijvoorbeeld cursussen of trainingen volgen die jouw vaardigheden daadwerkelijk zullen verbeteren.

Het bieden van een goede klantenservice

Bovendien is het belangrijk dat je je klanten te allen tijde tevreden houdt. Je houdt klanten tevreden door bijvoorbeeld altijd je deadlines te halen, kwalitatief hoogwaardige diensten te leveren en door altijd op tijd te reageren. Het is belangrijk dat je altijd luistert naar de behoeften van een klant. Het is daarom ook van essentieel belang dat je goed communiceert. Je moet daarom je klantenservice goed op orde hebben, anders kan dit ervoor zorgen dat je klanten zal gaan verliezen.

Het verzamelen van feedback en het opschalen

De laatste twee stappen zijn ontzettend belangrijk. Je moet namelijk aan jouw tevreden klanten elke keer weer vragen om getuigenissen en feedback van jouw gegeven diensten. Je kunt deze feedback namelijk op jouw eigen website zetten. Getuigenissen en feedback worden vaak gebruikt door ZZP’ers om potentiële klanten te overtuigen van hun waarde en betrouwbaarheid. Daarnaast is het belangrijk dat op het moment dat je een klantenbestand opgebouwd hebt, deze ook verder uit te breiden. Je kunt bijvoorbeeld uitbreiden door andere freelance virtual assistants aan te nemen. Deze laatste stap is een voorkeurs stap. Niet iedereen heeft namelijk de behoefte om zijn of haar bedrijf op te schalen. In ieder geval weet je nu hoe je een freelance virtual assistant kan worden



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *