Creëer rust in je hoofd met een contentplanning
Wordt er iets met communicatie gedaan? Dan wordt bijna altijd een contentplanning aan de mix toegevoegd! En die contentplanning is niet voor niets zo populair. Met behulp van een planning krijg je alle neuzen dezelfde kant op. Overzicht en rust is wat je door een goede planning te maken, terug krijgt. Wanneer je een contentplanning (of contentkalender) gebruikt kom je minder snel voor verrassingen te staan. Overigens zorgt het voor minder stress om je content online te knallen. Er staat immers al van alles ingepland. Ook als er plotseling content wegvalt kan een contentplanning helpen om gemakkelijk andere content te verplaatsen en zo het gat op te vullen.
Wat is een contentplanning
Goed, een contentplanning is dus de heilige graal. Maar wat is het nou precies? Een contentplanning is een tool waarin je bijhoudt wanneer je bepaalde content op sociale kanalen plaatst. Dit kan een intranetpagina zijn, sociale media of een website met nieuwsartikelen of blogs. Een Excelbestand of Google Spreadsheets wordt vaak gebruikt bij grote bedrijven. Het is de bedoeling dat meerdere mensen tegelijk ‘live’ in deze planning kunnen werken. Dat voorkomt een heleboel mailtjes met updates over de contentplanning. De contentplanning zelf is in te vullen naar eigen wens. De basis hiervan is vaak een kalender.
Omdat ik zelf alleen werk, maak ik gebruik van een uitwisbare maandplanning van Moyu. Ik ben zo wispelturig als het weer en mijn plannen wijzigen regelmatig. Heerlijk vind ik het, dat ik dan niet hoef te krassen en het gewoon kan uitwissen. Ik weet dat ik het ook makkelijk in Excel kan doen, maar vind het zelf fijn om echt “papier” in handen te hebben. Lekker ouderwets.
Waarom contentplanning
In de introductie van deze blog heb ik al een beetje verklapt waarom een contentplanning zo belangrijk is. Het is voornamelijk belangrijk als je op een professionele manier van je media gebruik wil maken. Voor een Instagramaccount waarop je alleen door vrienden en familie wordt gevolgd is dit onnodig. Daarentegen kan een contentplanning voor een influencer wel heel nuttig zijn. Ook voor bedrijven en organisaties zijn contentplanningen heel nuttig. Voornamelijk wanneer er meerdere individuen gebruik maken van de mediakanalen. Een planning zorgt ervoor dat iedereen de laatste wijzigingen makkelijk kan inzien en je goed vooruit kunt plannen. Aankomende evenementen en feestdagen kun je vast vastleggen. Daar kan dan ruim van tevoren al aandacht aan worden besteed. Met een planning kun je voorkomen dat er in één week vier berichten over mascara gaan en de volgende week drie berichten over nagellak. Het afwisselen van onderwerpen is vaak fijner voor je volgers.
Speel in op de feestdagen
Dat is gelijk een mooi bruggetje naar mijn volgende punt. In sommige gevallen bezit je meer dan genoeg content om te delen via je mediakanalen. Maar in veel gevallen moet je op zoek naar leuke content. Soms heb je een gebrek aan inspiratie. Een handige truc is om ook feestdagen in je contentplanning te zetten. Zo maken bijvoorbeeld veel bedrijven een adventskalender rond kerst. Ook rond andere feestdagen zoals Pasen, Ramadan, Keti Koti of Koningsdag zijn er veel leuke inhakertjes te verzinnen. Online kun je ook een ‘issuekalender’ vinden, dan krijg je een overzicht van alle (inter)nationale maatschappelijke dagen en weken. Uit deze issuekalender kies je vervolgens de dagen die mooi aansluiten bij jouw organisatie of doelstellingen. Door ook wat dagen uit de issuekalender toe te voegen zorg je voor meer originaliteit in jouw content.
Contentplanning voorbeeld
Goed, leuk zo’n contentplanning, maar waar moet je beginnen? Je kunt in Excel een tabel in de vorm van een kalender maken met rijen voor de content en kolommen voor verschillende data en media. Voor iedere maand van het jaar maak je een nieuw tabblad. Wordt dat te ingewikkeld? Dan zijn er ook meer dan genoeg voorbeelden te vinden van contentplanningen. Google maar eens op “contentplanning template”. Het is ook nog een optie om een template voor een gewone kalender te downloaden en deze om te vormen tot een contentplanning. Vorm het nog wel even om naar je eigen wensen. In ieder geval heb je met een template of een voorbeeld wel een beginpunt! Je hoeft de contentplanning vervolgens alleen nog maar een klein beetje bij te schaven.
Contentplanning Instagram
Ik gebruik zelf altijd een contentplanning voor maar één medium, bijvoorbeeld voor Instagram. De contentplanning ziet er vergelijkbaar uit als een basiscontentkalender, alleen de vakjes voor verschillende media ontbreken. Het voordeel van een contentplanning voor alleen Instagram vind ik dat er dan meer ruimte is om je content ook in de contentplanning toe te voegen.
Content planning tool
Naast dat een contentplanning een tool is, bestaan er ook tools om een contentplanning te maken. Snap jij het nog? Er zijn online diverse gratis en betaalde tools te vinden die je helpen bij het maken van een content planning. Bij veel van deze tools kan zelfs worden ingesteld dat de content ook automatisch op het ingestelde tijdstip online wordt geplaatst. Op deze manier hoef je dus niet zelf stipt om 7 uur ‘s ochtends klaar te zitten voor de nieuwe Instagram post! Zelf ben ik een controlfreak en vertrouw ik niet altijd op dit soort tools. Tevens ben ik nog een beetje ouderwets en vind ik een planning op papier fijner.
Overzicht zorgt voor rust
Het overzicht van een content planning zorgt voor veel rust. Dankzij een content planning worden eventuele risico’s veel eerder gesignaleerd en is er meer tijd om een oplossing te zoeken. Niemand hoeft alle losse content te onthouden, iedereen kan gewoon op de planning terugvallen. Deze rust zorgt vervolgens weer voor meer kwaliteit in het ontwerp van de content. Alleen maar voordelen dus!
Wil jij ook een contentplanning maken maar zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet waar je moet beginnen? Stuur mij een mailtje en we kijken er samen na.