Hoe schrijf je je eigen content strategie
Tegenwoordig is er een vrij nieuw vorm van marketing ontzettend populair, namelijk de content marketing. Wanneer je als bedrijf kiest voor deze vorm van marketing, is het belangrijk om ook een content strategie te ontwikkelen. Zo’n content strategie is eigenlijk een heel specifiek aspect van de totale marketing strategie zelf. Wanneer je als bedrijf een content strategie ontwikkelt, ontwikkel je een strategie met bepaalde doelen en een plan van aanpak met de focus op online content. Er bestaan verschillende soorten content vormen. Zo kun je als bedrijf kiezen voor video’s, blogs, social media posts, podcasts of infographics bijvoorbeeld. Een ander woord voor content strategie is contentmarketingstrategie. Met beide woorden wordt hetzelfde bedoeld: een strategie waarbij content ingezet wordt om marketingdoelen te halen.
Waarom moet er een content strategie ontwikkeld worden?
De belangrijkste vraag is natuurlijk de vraag: ‘Waarom moet je als bedrijf een content strategie ontwikkelen?’. Wanneer je als bedrijf gekozen hebt voor content marketing, is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk content gaat creëren. Content is namelijk waardevolle informatie die ervoor zorgt dat jouw marketingdoelen ook daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden. Het is daarbij wel van essentieel belang dat je deze ‘content’ ziet als een middel en dus niet als een doel. Wanneer je een ‘middel’ wilt gebruiken, is het ontzettend belangrijk dat je hiervoor een duidelijk, overzichtelijk en onmisbare strategie voor bedenkt en uitstippelt. Zo moet elke stap in de content marketing bijdragen aan je uiteindelijke marketingdoelen. Hoe je dit precies moet doen, kun je helder en duidelijk vastleggen in je content strategie.
Hoe maak je een content strategie?
Op het moment dat jij en je bedrijf de keuze hebben gemaakt om zich te verdiepen in de content marketing, is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk een content strategie gaat ontwikkelen. Een content strategie ontwikkelen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is daarom van essentieel belang dat je een stappenplan afwerkt. Op het moment dat je namelijk een stappenplan hebt, weet je zeker dat je aan het einde alle punten bent nagegaan en daardoor weet je dus ook zeker dat je niets over het hoofd hebt gezien. Hieronder wordt een stappenplan toegelicht die ieder bedrijf kan gebruiken tijdens het ontwikkelen van een content strategie.
Stap één: Bepaal van tevoren je doelen
Vaak wil een bedrijf wel ‘iets’ doen met content marketing, maar vaak heeft het desbetreffende bedrijf geen idee wat ze moeten doen. Vaak gaan ondernemers dan met een contentkalender aan de slag zonder dat er ook maar enige strategie achter het plan zit. De doelen van een onderneming zijn vaak wel duidelijk: winst maken, meer klanten werven en naamsbekendheid ontwikkelen. Hoewel deze doelen natuurlijk ontzettend goed zijn, is het ook belangrijk om naar de invulling te kijken. Houd er dus goed rekening mee met wat er allemaal mogelijk is voor jou en jouw bedrijf. De doelen van een lokale bakker zullen namelijk niet gelijk kunnen zijn als de doelen van een internationaal sportmerk bijvoorbeeld. Bovendien vereist elk uniek doel ook een hele eigen, unieke aanpak.
Stap twee: houd rekening met de Key Performance Indicators
Op het moment dat je je doelen vastgesteld hebt, is het belangrijk om te kijken of en hoe deze doelen behaald kunnen worden. Vaak wordt er op het gebied van marketing bij bedrijven gekeken naar de welbekende KPI’s. KPI is de afkorting voor de Engelse woorden Key Performance Indicators. De bekendste indicatoren zijn: aanvaardbaar, realiseerbaar, meetbaar, specifiek en tijdgebonden. Wanneer de vastgestelde doelen behaald kunnen worden volgens de key performance indicators, kun je er als bedrijf vanuit gaan dat je inderdaad realistische doelen hebt gesteld voor jezelf en voor jouw bedrijf. Nu je je doelen goed gerealiseerd hebt, is het belangrijk om verder te kijken naar het creëren van jouw eigen content strategie.
Stap drie: kies en baken jouw specifieke doelgroep af
Vaak maken zowel kleine als grote bedrijven content vanuit hun eigen perspectief. Hoewel de gedachte hierachter heel goed is, werkt het vaak helaas averechts. Op het moment dat jij namelijk met jouw bedrijf alleen maar vanuit jouw eigen perspectief te werk gaat, zul je al snel genoeg merken dat je hierdoor een groot belangrijk aspect mist. Je mist namelijk het perspectief van jouw potentiële klanten. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je je doelgroep goed leert kennen. Je kunt je doelgroep op verschillende manieren leren kennen. Op het moment dat je een marktonderzoek hebt gedaan met je bedrijf, heb je al enige informatie. Heeft jouw bedrijf dit niet? Dan is het belangrijk om persona’s te ontwikkelen zodat je je doelgroep eigenlijk een soort gezicht geeft.
Stap vier: leer de ‘reis’ van je klanten goed kennen
Wanneer je de stappen één tot en met drie goed afgelopen bent, zul je op dit moment dus een duidelijke en specifieke doelgroep hebben. Nu is het de hoogste tijd om ook daadwerkelijk te kijken naar de ‘reis’ die jouw klanten afleggen. In het Engels wordt deze reis ook wel omschreven als ‘customer journey’. Hiermee wordt bedoeld dat jij als bedrijf gaat kijken naar de route die een klant maakt totdat hij of zij uiteindelijk jouw product koopt. Het is belangrijk dat je hierbij dus goed in kaart brengt wanneer iemand met jouw bedrijf daadwerkelijk in aanraking komt, ofwel een ‘touchpoint’. Bij elk touchpoint moet je als bedrijf nagaan hoe deze persoon uiteindelijk klant kan worden en hoe je ervoor gaat zorgen.
Stap vijf: content tijdens de fasen van de ‘reis’
De ‘reis’ van de klant kan opgedeeld worden in vijf verschillende fasen: bewustwording, overweging, aankoop, levering en loyaliteit. In elke fase van de reis is een klant weer kwetsbaarder voor een ander type content. Zo kan bijvoorbeeld in de eerste fase ‘bewustwording’ een klant content van jou tegenkomen wanneer hij of zij op het internet zoekt naar waardevolle informatie. Hij of zij kan dan per ongeluk jouw blog tegenkomen. In de fase van overweging heeft een blog juist weer minder zin omdat een klant twijfelt welk bedrijf hij of zij zal kiezen. In deze fase kun je dus beter content creëren zoals klantverhalen of positieve reviews.
Stap zes: schrijf en stel je content strategie op
Nu je alle vijf de stappen doorlopen hebt, is het de hoogste tijd om de strategie ook daadwerkelijk op te schrijven. Nu moet je namelijk van deze strategie een duidelijke en heldere plan van aanpak van maken. Dit geef je weer in je eigen content marketingplan. Het is belangrijk dat je hierbij alvast kijkt naar de content die je al in je bezit hebt, in hoeverre deze content gebruikt kan worden en waar eventuele verbeterpunten zitten. Bovendien kun je hier ook nieuwe vormen van content benoemen die jij met jouw bedrijf wilt gaan ontwikkelen. Nu is het een kwestie van alles inplannen zoals onderzoeken zodat je uiteindelijk een duidelijk content kalender kunt presenteren. Heb je de kalender afgewerkt? Gefeliciteerd, jouw bedrijf is succesvol met contentmarketing!
2 gedachten over “Hoe schrijf je je eigen content strategie”