Content marketing, wat is het en hoe zet je het in?

Content marketing, wat is het en hoe zet je het in?

Tegenwoordig wordt content marketing ontzettend vaak ingezet door bedrijven zowel kleine bedrijven als grote organisaties. Vaak gebruiken bedrijven en grote organisaties dit omdat dit een vorm van klantenwerving is, die ontzettend goed aanslaat. Bedrijven kunnen namelijk hun klanten sneller bereiken, verbinden, converteren en uiteindelijk ook behouden. Op dit moment is content marketing één van de meest populaire vormen van marketing. Over het algemeen werkt het ook veel beter dan verschillende, andere vormen van marketing van en voor bedrijven. Een andere vorm van marketing zijn bijvoorbeeld de vele advertenties die op iedere site staan. Deze advertenties worden door potentiële klanten vaak gezien als ‘vervelend’ of ‘irritant’. Content marketing wordt daarentegen vaak gezien als waardevolle content, omdat dit vaak doelgroepgericht is.

Wat houdt content marketing precies in?

Wanneer er over content marketing gesproken wordt, wordt er gerefereerd naar een techniek die ervoor zorgt dat waardevolle content een doelgroep bereikt. Het doel achter deze specifieke techniek is het feit dat deze waardevolle content gekoppeld wordt aan een specifieke doelgroep die aansluit bij jouw bedrijf. Uiteindelijk moet deze waardevolle content ervoor zorgen dat deze groep verbonden wordt aan het desbetreffende bedrijf. Het doel is uiteindelijk om de doelgroep ook daadwerkelijk te behouden als bedrijf met behulp van deze tool. Er bestaan verschillende vormen . De basis kan bestaan uit verschillende vormen van content. Zo kun je denken aan on social media, bloggen, video’s, infographics en mails bijvoorbeeld. Bovendien kun je als content marketing ook evenementen inzetten.

Wat maakt content marketing zo populair?

Content marketing lijkt een doodnormale vorm van marketing. Toch heeft deze tak een belangrijke basis die veel marketing soorten niet hebben. Zo is het woord ‘waardevol’ van essentieel belang. Hoewel de meeste marketingstrategieën opgebouwd zijn met het idee om zoveel mogelijk gezien te worden, is dat bij content marketing anders. Hier gaat het niet per se om de hoeveelheid, maar eerder om het materiaal zelf. De content moet waardevol zijn voor het publiek, moet het publiek aanspreken en uiteindelijk het publiek ook activeren. Dit is bij vele andere marketingstrategieën niet het geval. Het woord ‘waardevol’ onderscheid content marketing dus van alle andere marketing vormen.

Wat houdt het woord ‘content’ precies in?

Op het moment dat er gesproken wordt over content marketing, is het natuurlijk van essentieel belang dat de definitie van ‘content’ duidelijk is. Content is namelijk een ander woord voor ‘informatie die een bepaald doel probeert te behalen’. Met deze definitie wordt bedoeld dat content informatie bevat die interessant, waardevol en informerend is voor een bepaalde doelgroep. Hoe dit precies gevormd wordt, hangt volledig af van het bedrijf zelf, de doelgroep en uiteindelijk ook de vormgeving van de content marketing. Hieronder worden de verschillende vormen van content besproken en de strategieën achter het kiezen van de juiste content.

Verschillende soorten content die vaak voorkomen

Op dit moment is content marketing één van de meest populaire vormen van marketing. Dit zorgt er automatisch ook voor dat het assortiment van content ook steeds groter en groter wordt. Op dit moment zijn er bepaalde vormen van content die ontzettend populair zijn: blogs, video’s, animaties en infographics. De lijst met allerlei verschillende, andere content-soorten is eigenlijk ook oneindig. Alle dingen die iets van waardevolle informatie kunnen bevatten, kun je omschrijven met het woord ‘content’. Vaak wordt er gedacht dat het ontwikkelen van zoveel mogelijk content de lucratiefste manier is. Hoewel dit natuurlijk aantrekkelijk lijkt, is dit niet waar. Je kunt je als bedrijf beter focussen op 1 à 2 verschillende content formats dan dat je je contentmarketing verspreid over tientallen vormen van content.

Hoe gaat content marketing precies in zijn werk?

De belangrijkste gedachtegang achter content marketing is het feit dat jij als bedrijf op het juiste moment de juist doelgroep kan aanspreken met de juiste, waardevolle informatie. Hoewel dit eruit ziet als een onmogelijke situatie, is niets minder waar. Het lijkt namelijk alsof het alleen maar afhangt van geluk. Dit is onjuist aangezien content marketing juist een serieuze systematische aanpak is. Zo geef je de potentiële klant bijvoorbeeld in eerste instantie alleen maar informatie waar deze klant ook daadwerkelijk naar op zoek is. Dit doe je als bedrijf met nog weinig tot geen koopintenties. Uiteindelijk zal deze potentiële klant langzamerhand meer geïnteresseerd worden in jouw bedrijf en jouw producten. Dit fenomeen van klanten werven wordt ook wel marketing funnel genoemd.

Een zoektocht naar informatie voor de klant

Je kunt content marketing dus eigenlijk beter omschrijven als een soort zoektochte naar informatie voor de klant die jij als bedrijf kunt leiden. Jij geeft als bedrijf namelijk de waardevolle informatie waar de klant naar op zoek is. Deze waardevolle informatie kennis zorgt ervoor dat jouw potentiële klant waarschijnlijk zal doorzetten in jouw funnel. Nogmaals is het dus wel belangrijk dat deze vorm van marketing goed bij jouw bedrijf en jouw ideeën past. Gelukkig is het creëren van content ontzettend eenvoudig te leren. Bovendien kun je je content zo creëren dat het precies goed past bij jouw bedrijf en het imago dat jouw bedrijf heeft. Hoe beter de content past in jouw straatje, hoe sneller je dus ook de juiste doelgroep zult bereiken en aanspreken.

Verschillende misvattingen over de marketing vorm met content

Over content marketing worden tegenwoordig veel misvattingen gemaakt. Zo wordt er bijvoorbeeld vanuit gegaan dat content marketing zo goed als afhankelijk is van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit is een moeilijk woord voor het fenomeen zoekmachineoptimalisatie. Content marketing is niet afhankelijk van SEO, maar goede content kan automatisch wel hogerop komen in de resultaten in de zoekmachines wanneer er gebruik gemaakt is van SEO. Daarnaast wordt er tegenwoordig nog steeds vanuit gegaan dat dit onderdeeel voornamelijk bestaat uit bloggen. Dit is niet waar aangezien er inmiddels ontzettend veel verschillende, andere vormen van content bestaan. Vroeger werd bloggen het meest gebruikt, maar door de jaren heen is dit veranderd. Je hoeft dus als bedrijf niet perse blogs te schrijven om mee te doen aan contentmarketing. Doe dit alleen als dit bij je past.



1 gedachte over “Content marketing, wat is het en hoe zet je het in?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *