Content maken voor je socials in 5 stappen
Sinds een aantal jaar is het maken van content voor bedrijven op sociale media kanalen van essentieel belang. Dit komt doordat de rol van sociale media content in de marketingwereld steeds belangrijker wordt. Het is daarom voor zowel kleine bedrijven als voor grote bedrijven van groot belang dat zij op een effectieve manier content kunnen maken voor hun klanten. Bovendien is het belangrijk dat je een goed sociale media strategie bedenkt die bij jouw bedrijf past. Het is namelijk de bedoeling dat je met behulp van content je doelen kan behalen. Het is daarom belangrijk om veel energie en tijd te steken in het ontwerpen van zo’n strategie. Hieronder wordt in vijf stappen uitgelegd hoe je als bedrijf je eigen content kunt maken en creëren.
Stap 1: Zorg ervoor dat je je doelen op een rijtje hebt
Voordat je begint met het creëren van een sociale media strategie is het zeer belangrijk dat je eerst haalbare doelen stelt voor jezelf en jouw bedrijf. Ten eerste is het heel belangrijk dat je de trends op sociale media in de gaten houdt wanneer je van plan bent eigen content te maken. Je kunt je doelen doelen namelijk afstemmen op de ontwikkelingen die sociale media ondergaat. Het is daarbij wel van essentieel belang dat je eerst je doelen stelt. Naderhand kun je voor jezelf en je bedrijf bekijken hoe je deze doelen precies wilt realiseren. Houd daarbij goed in je achterhoofd dat je duidelijk het verschil maakt in online doelstellingen en organisatiedoelstellingen. De verschillen tussen deze twee doelstellingen worden hieronder toegelicht.
Het verschil tussen online doelstellingen en organisatiedoelstellingen
Bij het realiseren van je doelstellingen zul je er al snel genoeg achterkomen dat je een onderscheid moet maken tussen twee verschillende soorten doelstellingen: de organisatiedoelstellingen en de online doelstellingen. Bij organisatiedoelstellingen draait het om de specifieke doelen die je wilt bereiken bij het inzetten van sociale media voor jouw bedrijf. Je kunt deze doelstellingen opstellen door de SMART formule te gebruiken. Je focust je op de doelen door te kijken naar de vlakken specificatie, meetbaarheid, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. De online doelstellingen houden daarentegen in hoe jij jouw doelgroep wilt bereiken. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop je je doelgroep kunt bereiken. Bovendien draait het bij de online doelstellingen ook om de achterliggende gedachte van het content maken. Hoe wil jij je doelgroep activeren? Dit moet je eerst centraal hebben voordat je aan je content strategie begint.
Stap 2: Richt je nu op je bedrijf en de bijbehorende doelgroep
Wanneer je van plan bent om content te maken, is het van essentieel belang dat je zowel je doelstellingen duidelijk op papier hebt staan als de doelgroep zelf. Op het moment dat deze twee factoren niet duidelijk zijn, zul je er al snel genoeg achter komen dat je veel moeite zult ondervinden op het gebied van content maken. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je content heel goed is, maar de doelgroep verkeerd gekozen is. Het is daarom belangrijk om je doelgroep specifiek af te bakenen. Dit doe je door persona’s te maken van jouw doelgroep. Het is namelijk belangrijk dat je je klanten goed analyseert. Hierdoor vorm je een beeld van de wensen van jouw doelgroep. Hier kun je als bedrijf goed op inspelen.
Stap 3: Focus je nu op de verschillende sociale media kanalen
Nadat je je doelstellingen en je doelgroep bepaald hebt, is het de hoogste tijd om je te focussen op het maken van je eigen content. Je content komt vaak terecht op sociale media kanalen. Op dit moment bestaan er ontzettend veel verschillende soorten sociale media kanalen met elk zijn voor- en nadelen. Het is daarom zeer belangrijk om als bedrijf te onderzoeken op welk sociale media kanaal jouw doelgroep zich het meest bevindt. Je kunt achter deze informatie komen door een online doelgroeponderzoek te starten. Hierbij kun je verschillende advertenties op verschillende sociale media kanalen plaatsen. Het is daarbij wel heel belangrijk om jouw doelgroep zo specifiek mogelijk te omschrijven. Aan de hand van het aantal clicks en profielen kun je je beslissing maken.
Stap 4: Nu is het tijd om de social customer journey te doorlopen
Nadat je stap drie hebt voltooid, kun je aan de slag met de social customer journey. Bij deze zoektocht is het belangrijk dat jij als bedrijf je doelgroep nog beter gaat analyseren. Je kruipt als het ware in het hoofd van jouw doelgroep. Hierbij is het verstandig dat je goed kijkt naar de verschillende soorten punten en vragen waar jouw doelgroep tegenaan loopt. Je kunt deze social customer journey op verschillende manieren aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld forums afgaan met discussies of eigen vragen noteren. Uiteindelijk is het belangrijk dat jouw sociale media berichten de aandacht trekken. Content maken zorgt ervoor dat je je autoriteit kan vergroten. Eerst zal je publiek jouw bedrijf in de berichten niet herkennen, maar dit moet langzamerhand natuurlijk veranderen.
Kies je voor één of juist meerdere kanalen?
Nadat je de social customer journey doorlopen hebt, is het belangrijk om te bepalen op welke kanalen jouw bedrijf het beste actief kan worden. Je kunt dit het beste bepalen door te meten. Het is namelijk belangrijk om de tien procent spelregel toe te passen. Dit houdt in dat wanneer er 100.000 mensen op Instagram zitten ongeveer 10.000 daadwerkelijk potentieel de aandacht zullen verdienen. Bovendien zullen 1000 personen jouw bedrijf daadwerkelijk herkennen en daarvan zullen nog eens 100 personen uiteindelijk jouw dienst of product aanschaffen.
Stap 5: Content, de resultaten en het budget
Bij de laatste stap is het belangrijk dat je daadwerkelijk de content gaat ontwikkelen en publiceren. Het is daarbij belangrijk dat je let op vier verschillende zaken. Ten eerste moet je je pijlers bepalen en de formats. Ten tweede is het belangrijk om een planning te maken en de stijl te bepalen van jouw content. Nadat je deze vier zaken bepaald hebt, is het de hoogste tijd voor de stap: content maken. Naast de stap ‘content maken’ is het verstandig om na te denken over de resultaten en de kosten. Zo moet je budget hebben voor advertenties, interne kosten en externe kosten. Nadat je dit hebt bepaald, is het de hoogste tijd om resultaten te behalen.
3 gedachten over “Content maken voor je socials in 5 stappen”