Bedrijfskleding voor je personeel, tips en trucs

Bedrijfskleding voor je personeel, tips en trucs

Wanneer ik rondkijk bij verschillende bedrijven, en dan vooral naar het personeel, valt hierbij direct op dat elke organisatie compleet andere bedrijfskleding heeft. Dit is natuurlijk een logisch ding, want de outfit van het personeel, is iets wat direct voor herkenning kan zorgen. Maar behalve het uiterlijk van deze kleding, is ook het materiaal heel verschillend. Bij de een was er een vrij dikke stof, die heerlijk was in de winter, maar verschrikkelijk in de zomer, en bij de ander was er een doorschijnende blouse aanwezig. Maar hoe zorg je er voor dat de bedrijfskleding voor je personeel precies past bij wat de wensen zijn?

Voorbereiding is het halve werk, dus sla dit niet over!

Vaak wordt er binnen een bedrijf iemand wordt aangewezen die verantwoordelijk is voor de aanschaf van nieuwe producten. Handig, behalve als deze persoon eigenlijk weinig weet van de wensen. Het is daarom van belang om goed te polsen naar de wensen en eisen, die er vanuit het bedrijf aanwezig zijn voor de nieuwe outfits. Denk hierbij eens aan de uitstraling van het team en het budget dat daarvoor aanwezig is. Wat niet onbelangrijk is, is het aantal kledingstukken dat er ingekocht moet worden. Daarbij moet je natuurlijk wel de kledingmaten weten. Het inventariseren van al deze zaken zal tijd in beslag nemen. Hierom is het ook zeker van belang, om ruim van tevoren hiermee te starten.

Waar liggen de prioriteiten?

Bij veel bedrijven geldt, tijd is geld, en daarom moet er van alles zo snel mogelijk gebeuren. Ik denk dat de kans groot is dat hierdoor vaak de leverancier roekeloos uitgezocht wordt. Maar ook deze bijna onschuldige keuze, kan veel veranderen aan het product. Zo kun je als bedrijf kiezen voor een organisatie die alleen maar duurzaam geproduceerde werkkleding aanlevert. Maar ook juist een leverancier die gaat voor de gedetailleerde bedrukkingen. De prijs-kwaliteit verhouding die aangeboden wordt, zal in directe relatie staan met de levensduur van de kledingstukken.

Uit het zicht is uit de hand

Ik weet dat bij veel bedrijven de kleding aan de werknemers wordt gegeven, waarna deze er zelf verantwoordelijk voor zijn. Dit betekent dat iedere collega de bedrijfskleding op een andere manier zal wassen. Hierdoor is ook de levensduur van ieder shirt compleet verschillend. Als bedrijf is dit een belangrijke factor om rekening mee te houden, want het kan zomaar zijn dat je sneller dan verwacht weer een nieuwe bestelling aan het plaatsen bent!

Administratie, communicatie en leveringen

Bij het regelen van bedrijfskleding komt echter meer kijken dan alleen de juiste maten bestellen en uitdelen onder het personeel. Daarbij geldt, hoe groter de organisatie is, hoe meer administratie er bij komt kijken. De bedrijfskleding is in de meeste gevallen namelijk eigendom van de werkgever en niet de werknemer.

Contact met de leverancier

Nu is de horeca misschien een voor de hand liggend voorbeeld, maar bedrijfskleding is veel breder dan dat. Denk bijvoorbeeld eens aan de bedrijfskleding die gebruikt wordt bij defensie. Hier begin je al met verantwoordelijkheden bij de maatname en registratie van alle medewerkers. Vervolgens is het ook van belang dat er inzicht is in het bestelsysteem en de levertijden die hierbij lopen. Een helder contact met de leverancier of producent van de nieuwe bedrijfskleding is dan ook van groot belang. Door een goede communicatie te onderhouden met deze schakel, krijg je sneller inzicht over de producten, mogelijke vervolgorders of andere vragen.

Wetgeving over bedrijfskleding

Ik was hier nooit van op de hoogte, maar er zijn diverse regels vanuit de overheid over bedrijfskleding. Zo stelt deze wet- en regelgeving onder andere vast dat werkkleding een vorm van loon is die in natura wordt uitbetaald. Maar, wanneer is iets dan volgens deze regels echt werkkleding?

Volgens de belastingdienst is werkkleding, kleding die je alleen tijdens het werk draagt. Dit houdt in op de werkvloer of tijdens werkbezoeken. Deze kledingstukken worden dan ook geassocieerd met het beroep. Bekende voorbeelden hiervan zijn dan ook bijvoorbeeld de kleding van een stewardess of agent.

Daarnaast is er een regel over de beeldkenmerken die zich bevinden op de kleding. Dit zijn visuele kenmerken zoals bijvoorbeeld een bedrijfslogo. Een beeldmerk moet een minimale oppervlakte hebben van 7 centimeter per kledingstuk, voordat het kledingstuk als bedrijfskleding kan worden belast.

Diverse keuzemogelijkheden bij bedrijfskleding

Om deze beeldmerken op de kleding zichtbaar te kunnen krijgen, is het natuurlijk van belang dat dit op een manier gefabriceerd wordt. Hier zijn talloze opties voor, afhankelijk van de producent die het bedrijf uitkiest om mee samen te werken. Twee mogelijkheden die je vooral veel langs zie komen, zijn bedrukkingen en geborduurde kenmerken. Terwijl deze beide het gewenste effect meedragen, namelijk dat het bedrijf direct herkenbaar is, zit er toch nog best wat verschil tussen de twee. Denk bijvoorbeeld eens aan de prijs-kwaliteit verhouding. Zo is het aanbrengen van een borduring in eerste instantie vaak duurder dan een bedrukking. Daar tegenover heeft het wel als voordeel dat het een stuk minder snel zal slijten in de wasmachine.

Ook na aankoop, regelmatig checken

Ik heb veel bedrijven gezien die de kleding aanbieden aan hun medewerkers, maar er vervolgens nooit meer naar omkijken. Dit is natuurlijk niet praktisch, want veel werkkleding wordt op een dagelijkse basis gedragen. Een voorbeeld hier is de kleding van een brandweerman. Deze moet regelmatig gecontroleerd worden, zodat slijtage, gaten of scheuren, en andere beschadigingen, op tijd geregistreerd kunnen worden. Wanneer dit niet gebeurd, zal de kleding niet alleen onveilig zijn voor de medewerkers, maar ook het imago van de organisatie zal erop achteruit gaan.

Fijne kleding zorgt voor gelukkig personeel

Een comfortabele outfit tijdens het doen van je werk, waarbij je het niet snel koud of warm hebt, maakt het werken een stuk aangenamer. Als de kleding alsmaar jeukt of oncomfortabel zit, dan heb je al gelijk een stuk minder plezier in het aantrekken hiervan. Personeel zal snel afgeleid worden omdat ze bezig zijn met de kledingstukken, waardoor er minder productiviteit op de werkvloer is. Daarnaast is het een stuk minder representatief voor het bedrijf als iemand er onverzorgd uitzien door oude of niet lekker zittende werkkleding.

Heb jij bedrijfskleding voor je personeel?



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *